,

Wiosna 2025 – zmiany w przepisach podatkowych w Wielkiej Brytanii

firma w anglii

Wsparcie dla firm, szczególnie małych i średnich, a z drugiej strony większe obciążenia podatkowe dla lepiej prosperujących – tak można podsumować zmiany, które rząd UK przygotował na ten rok. Kto skorzysta na reformie podatków, a kto straci? Prześwietlamy fiskalne nowości, które wejdą w życie w kwietniu 2025 r.

Władze Wielkiej Brytanii przygotowały najbardziej ambitną od lat reformę systemu podatkowego. Dlaczego? Potrzebują pieniędzy na finansowanie usług publicznych i przywrócenie stabilności gospodarczej państwa. Listę kluczowych zmian zawiera jesienny budżet ogłoszony pod koniec października 2024 r.

Pracownicy mogą się cieszyć, bo szykuje się podwyżka płacy minimalnej i zamrożenie progów podatkowych. Jednak właściciele firm muszą się zastanowić jak zmiany umiejętnie wykorzystać by na nich nie stracić. Zmianie ulegną stawki NICs (National Insurance Contributions), a próg płacenia składek zostanie obniżony. Wzrosną koszty zatrudnienia pracowników, choć dyrektorzy spółek Ltd mogą na tych zmianach skorzystać. Na osłodę przewidziane jest zwiększenie ulgi w opłacie składek ubezpieczenia społecznego w małych firmach. Spójrzmy na szczegóły.

Składki na ubezpieczenie społeczne

To jedna z najpoważniejszych przyszłorocznych zmian. Jak już wspomnieliśmy, ubezpieczenie płacone przez pracodawców od wynagrodzeń – NIC Class 1 – wzrośnie z 13,8% do 15%. Nowa stawka zacznie obowiązywać od 6 kwietnia 2025 r., czyli od nowego roku podatkowego.

Jednocześnie rząd UK obniży próg, od którego pracodawcy są zobowiązani do płacenia ubezpieczenia społecznego od wynagrodzenia każdego pracownika (Secondary Threshold). Teraz to 9 100 GBP, a po zmianie wyniesie 5 000 GBP rocznie. Ta nowelizacja też wejdzie w życie 6 kwietnia i będzie obowiązywała do 6 kwietnia 2028 r., a następnie próg zostanie podwyższony o wskaźnik cen konsumpcyjnych.

Aby złagodzić te zmiany, władze podwyższą ulgę dla pracodawców prowadzących najmniejsze spółki limited (Employment Allowance – zasiłek na zatrudnienie). Roczne zobowiązanie z tytułu składek na NICs można będzie zmniejszyć o 10 500 GBP, teraz to 5000 GBP. Co więcej, rząd kasuje również próg 100 000 GBP, poniżej którego przedsiębiorcy mieli prawo do Employment Allowance. To oznacza, że z ulgi od 6 kwietnia skorzystają wszyscy uprawnieni pracodawcy. Firmy będą mogły zatrudnić do 4 pracowników (National Living Wage) w pełnym wymiarze godzin bez płacenia składki.

Co z samozatrudnionymi? Tu też szykuję się poważna zmiana. Rząd obniży składkę National Insurance Class 4 z 9% do 6% (dla osób, których zarobki zmieściły się w przedziale 12 570-50 270 GBP rocznie, po przekroczeniu tego progu składka wynosi 2%).

Rząd przedłuży ulgę na NICs dla weteranów. Skorzystają z niej pracodawcy, którzy zatrudnią byłych żołnierzy na kolejny rok (od 6 kwietnia 2025 r. do 6 kwietnia 2026 r.).

Minimalne wynagrodzenie

I tutaj rząd zapowiedział zmiany. Najniższa kwota, jaką pracodawca zapłaci osobie powyżej 21 roku życia za godzinę pracy (National Living Wage) wyniesie 12,21 GBP. To o 0,77 funta więcej niż obecnie.

Zatrudniony w pełnym wymiarze godzin (37,5 godziny tygodniowo) zarobi ok. 23 873 GBP rocznie, a teraz mógł liczyć na zarobek ok. 22 368 GBP.

Co ze stawką dla osób w wieku od 16 do 20 lat? Ta wzrośnie z 8,60 GBP do 10 GBP dla 18, 19 i 20-latków, a 16 i 17-latkowie otrzymają 7,55 GBP (teraz mają 6,40 GBP).

Podwyżkę dostaną też praktykanci – ich wynagrodzenie sięgnie 7,55 GBP za godzinę (teraz to 6,40 GBP).

Podatki od zysków kapitałowych

Rząd UK zamierza dotrzymać zobowiązania o niepodnoszeniu podatku VAT czy podatku dochodowego (progi podatku dochodowego zostaną zamrożone do 2028/2029 roku). Wzrośnie natomiast podatek od zysków kapitałowych ze sprzedaży np. akcji czy nieruchomości (Capital Gains Tax – CGT) z:

  • 10% do 18% dla osób płacących niższą stawkę
  • 20% do 24% dla osób płacących wyższą stawkę.

Nowe stawki będą odpowiadać stawkom dla nieruchomości mieszkalnych, które pozostaną na niezmienionym poziomie 18% dla niższej stawki i 24% dla wyższej stawki.

Co jeszcze? Ulga podatkowa na rzecz przedsiębiorców (Business Asset Disposal Relief) wzrośnie z 10% do 14% od 6 kwietnia 2025 roku i do 18% od 6 kwietnia 2026 roku. BADR pozwala płacić niższy podatek od zysków kapitałowych przy sprzedaży spółki limited lub jej aktywów przez m.in. osoby, które przez przynajmniej 2 lata prowadziły jednoosobową działalność gospodarczą.

Rezydencja podatkowa po nowemu

Przede wszystkim rezydenci ze stałym miejscem zamieszkania poza Wyspami nie będą mogli unikać płacenia podatków od dochodów spoza UK (likwidacja non-doms tax regime). Co w zamian? Rezydenci nie zapłacą podatku w UK od dochodów i zysków zagranicznych przez 4 lata rezydencji podatkowej. Ta zasada również wejdzie w życie 6 kwietnia 2025 r. Osoby ze statusem non-dom będą miały dwa lata okresu przejściowego na przeniesienie majątku do Wielkiej Brytanii.

Podatki od samochodów służbowych

Z punktu widzenia podatków, pickupy z dwoma rzędami siedzeń, czyli podwójną kabiną (DCPUs) o ładowności jednej tony lub więcej będą traktowane jak samochody osobowe.

Stawki podatku od samochodów służbowych (Company Car Tax) wzrosną w roku podatkowym 2028-2029 o 2% dla pojazdów bezemisyjnych i o 1% dla wszystkich pozostałych pojazdów.

Stawki podatku od pojazdów ciężarowych (HGV) zostaną zaktualizowane zgodnie ze wskaźnikiem cen detalicznych (RPI) na lata 2025-2026 od 1 kwietnia 2025 r.

Inne zmiany: emerytury, spadki, handlowcy

Rząd Wielkiej Brytanii przygotował na nowy rok podatkowy o wiele więcej zmian. Przewidziany jest wzrost emerytur. Podstawowa emerytura wypłacana przez państwo wzrośnie o 4,1% od kwietnia 2025 r.

Zamrożone zostaną progi podatku od spadku – nie zapłacimy daniny od pierwszych 325 000 GBP. Jeżeli nieruchomość zostanie przekazana potomkom, to kwota wolna od podatku wzrośnie do 500 000 GBP.

Co jeszcze? Korzystanie z oprogramowania do naliczania wynagrodzeń w celu zgłaszania i płacenia podatku od świadczeń rzeczowych stanie się obowiązkowe (rozwiązanie wdrażane etapami od kwietnia 2026 r.).

Rząd UK wyciąga rękę do właścicieli niewielki biznesów konkurującymi ze sklepami wielkopowierzchniowymi. Od 2026-2027 roku wprowadzone zostaną niższe stawki podatku od nieruchomości przeznaczonych na handel detaliczny, gastronomię i wypoczynek.

Zmiany w przepisach podatkowych w UK – podsumowanie

Brytyjski rząd przedstawił plan reformy, która ma postawić na nogi brytyjską gospodarkę i poprawić jakość usług publicznych. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Część zmian ma pomóc przede wszystkim małym i średnim firmom. Z drugiej strony wzrosną niektóre obciążenia fiskalne, a to już zagrożenie dla rentowności i konkurencyjności brytyjskich firm.

Podwyższenie stawki ubezpieczenia oznacza zwiększenie kosztów zatrudnienia. Podobnie jak obniżenie progu składek NICs. Ta zmiana dotknie przede wszystkim przedsiębiorców zatrudniających pracowników o niskich zarobkach. Powyższe zmiany ma złagodzić mniejszym firmom zwiększenie ulgi na zatrudnienie.

Sytuację materialną pracowników poprawi podniesienie płacy minimalnej, jednak dla przedsiębiorców to wzrost kosztów prowadzenia działalności, niższe marże i możliwy wzrost presji płacowej. Firmy mogą też podnieść ceny produktów i w ten sposób przenieść zwiększone koszty na konsumentów.

4.9/5 – (17 głosów)

Masz pytanie o rozliczenia firmy w UK?

Odpowiada księgowy, nie konsultant infolinii. Pierwsza konsultacja jest bezpłatna.

Czytaj dalej

Powiązane artykuły