Prowadzenie brytyjskich podmiotów gospodarczych można nazwać maksymalnie uproszczoną. Wystawianie faktur przez spółki LTD nie stanowi w tym kontekście żadnego wyjątku. Ale choć to nieskomplikowane dokumenty, wymagają oczywiście zachowania właściwej formy i umieszczenia na nich odpowiednich informacji. Wszystkie istotne szczegóły zebraliśmy poniżej. Przeczytaj i pozbądź się wszelkich wątpliwości dotyczących tego, jak powinna wyglądać faktura od spółki Limited.
Jaką funkcję pełni faktura w spółce Limited?
Spółki LTD (oraz inne podmioty gospodarcze) wystawiają faktury (invoices), by:
- Otrzymać płatność za sprzedane towary czy usługi.
- Poprawnie rozliczyć transakcję
- Zaksięgować płatność.
Kontrahenci regulują należności z tytułu zawartej umowy właśnie na podstawie faktury, toteż dokument musi zawierać:
- Datę wystawienia;
- Numer faktury;
- Nazwę firmy, która go wystawia;
- Numer rejestracyjny spółki;
- Dane adresowe;
- Numer rejestracji do VAT (jeśli dotyczy);
- Nazwę i wszystkie wymienione wyżej dane płatnika faktury;
- Opis przedmiotu sprzedaży;
- Kwotę do zapłaty.
Dodatkowe przepisy mogą się pojawić w zależności od tego, kto jest odbiorcą dokumentu. Czy to również brytyjski podmiot, czy firma zagraniczna? Płatnik VAT, a może działalność niezarejestrowana do podatku od towarów i usług? Sprawdź, czym różnią się faktury w zależności od stron transakcji.
Faktura dla firmy zarejestrowanej w UK
Jeśli fakturowanie odbywa się między dwoma brytyjskimi biznesami, sytuacja jest dosyć prosta – wystarczy wdrożyć opisany wyżej standardowy schemat. Nie trzeba zwracać uwagi na to, czy któraś ze stron jest płatnikiem VAT, ponieważ rejestracja do VAT-u nic w tym kontekście nie zmienia.
Faktura dla zagranicznej firmy
Oczywiście nie wszystkie przypadki zostaną tu opisane (bo od czegoś są księgowi). Dla uproszczenia przyjmujemy, że świadczona jest jedynie usługa. Wtedy współpraca i fakturowanie np. z kontrahentami z Polski może odbywać się na podstawie 3 scenariuszy.
- Wystawiający i odbierający to podatnicy VAT;
- Wystawiający to podatnik VAT, a płatnik nie jest zarejestrowany do podatku od towarów i usług;
- Wystawiający nie jest płatnikiem VAT, a kontrahent jest VAT-owcem.
Wszystkie szczegółowo opisujemy poniżej.
Fakturowanie, kiedy oba podmioty są podatnikami VAT
W takiej sytuacji zarówno wystawiający, jak i odbierający fakturę musi być zarejestrowany do VAT we własnym kraju oraz w przypadku polskiego podatnika posiadać VAT UE. Stawka VAT-u to w tym przypadku 0% lub NP., czyli nie podlega, a na fakturze musi pojawić się adnotacja o obciążeniu odwróconym, czyli reverse charge.
Kwota, którą ureguluje kontrahent, będzie kwotą netto. VAT — mówiąc potocznie — zostanie wyzerowany, ale jego rozliczenie mimo wszystko będzie musiało zostać dokonane poprzez wysłanie do polskiego urzędu odpowiedniej deklaracji (przez płatnika).
Faktura od VAT-owca dla firmy niezarejestrowanej do VAT
To sytuacja, kiedy na fakturze pojawi się kwota VAT, zgodnie z obowiązującą stawką. Kupujący będzie musiał ją uregulować, ale nie będzie w stanie w Polsce „odzyskać” tych pieniędzy. Jest to z reguły dla odbiorcy najbardziej niekorzystny z wariantów.
Faktura od spółki LTD, która nie płaci VAT, dla płatnika VAT-u
Faktura w tej sytuacji zostaje wystawiona na kwotę netto i w taki sam sposób zostaje zapłacona. Na taką transakcję nie jest bowiem nałożony obowiązek odprowadzenia podatku VAT, więc żadna ze stron nie ma z tego tytułu dodatkowych obowiązków względem siebie czy urzędu skarbowego.
Czy forma prowadzenia działalności polskiego kontrahenta ma znaczenie?
Wszystkie opisane wyżej procedury mają swoje zastosowanie niezależnie od tego, czy podmiot, z którym współpracujesz to także spółka, czy może jednoosobowa działalność gospodarcza. To, w jakiej formie płatnik z RP prowadzi swoją działalność, nie ma wpływu na fakturowanie. Co innego, jeśli masz do czynienia z osobą prywatną.
Kiedy spółka LTD nie musi być zarejestrowana do VAT?
By korzystać ze zwolnienia z VAT na terenie UK, należy wykazywać obroty nie wyższe niż £85 000 w skali roku. Należy jednak pamiętać, że jeśli spółka Limited sprzedaje towary lub usługi osobom fizycznym poza UK nie prowadzącym działalności gospodarczej (np. w Polsce), obowiązują ją inne zasady, które to obligatoryjnie będą stanowić o konieczności rejestracji do VAT w Polsce i odprowadzanie podatku od towarów i usług do polskiego urzędu skarbowego.
Fakturowanie w spółce Limited
Jak widać wystawianie faktur przez spółkę LTD to nic skomplikowanego – nawet jeśli jesteś przyzwyczajony do wystawiania faktur w swoim kraju. Niemniej posiadanie wyspecjalizowanego biura księgowego, które czuwa nad poprawnością wszystkich rozliczeń to w dzisiejszych czasach konieczność — niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę za granicą, czy w Polsce.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że przeniesienie biznesu do Wielkiej Brytanii może przynieść wiele korzyści, zwiększyć zarobki oraz uwolnić Cię od zawirowań prawno-gospodarczych, które w ostatnich latach dają w kość polskim przedsiębiorcom. Jeśli jesteś zainteresowany taką formą działalności, skontaktuj się z nami – odpowiemy na wszystkie pytania.
Chcesz zarejestrować firmę w UK? Masz pytania?
Zapytaj eksperta