Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii, mamy podobnie jak w Polsce, możliwość odliczenia od dochodu niektórych wydatków. Jednak występują tu pewne różnice i zanim uznamy coś za koszty prowadzenia firmy, musimy upewnić się, czy mamy do tego prawo. Które koszty mogą obniżyć nasz podatek?
Spis treści
Self-Employed.
Prowadząc odpowiednik naszej jednoosobowej działalności gospodarczej, możemy obniżyć podatek, korzystając z odliczeń. Niezmiernie ważne jest to, że w koszty możemy wliczyć wyłącznie wydatki poniesione z firmowych pieniędzy i przeznaczone w celach służbowych. tzw. allowable expenses, czyli wydatki dozwolone, wymagają wiele uwagi, gdyż łatwo je przekroczyć. Firma może wliczyć w koszty prowadzenia działalności czynsz za wynajem biura, opłaty za ogrzewanie lokalu firmowego, zużycie energii elektrycznej. Jednak wydatek na zakup tego samego lokalu dla firmy, już nie zostanie uwzględniony. Trudność sprawiają koszty, które trudno jednoznacznie rozgraniczyć pomiędzy firmowe, a prywatne. Ich uznaniowy charakter wymaga dowodów na zasadność rozliczenia. Wydatki dozwolone obejmują koszty biurowe, jak zakup papieru do drukarki, rachunki za telefon, internet. Jeżeli w wykonywanej pracy potrzebne są stroje firmowe, wtedy mamy prawo wliczyć ich ceny w koszty. Podobnie jak wydatki na paliwo, parkingi, bilety kolejowe i inne związane z podróżami służbowymi. Wszelkie wydatki na surowce potrzebne do produkcji, ubezpieczenia, opłaty bankowe, wydatki reklamowe, możemy bez problemu zaliczyć do kosztów prowadzenia firmy. Obliczając zysk podlegający opodatkowaniu, możemy pomniejszyć go o koszty poniesione wyłącznie w celu osiągnięcia przychodu. Wydatki na środki trwałe, nie mogą zostać wliczone w koszty prowadzenia działalności. Można odliczyć wyłącznie odpisy amortyzacyjne.
Spółka LTD.
Prowadząc spółkę LTD, obowiązują nas takie same przepisy jak przy Self-Employed. W koszty prowadzenia firmy możemy wliczyć zakup produktów potrzebnych do działania, sprzęt komputerowy, oprogramowanie, ubezpieczenie, koszty podróży, reklamy, itp. Do kosztów podróży nie możemy wliczyć dojazdów do pracy, a jedynie wydatki związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodu. Jeżeli nie posiadamy oddziału na terenie naszego kraju, wtedy nie należy zaliczać do kosztów, wydatków związanych z posiadaniem zakładu. Nie wykazujemy więc środków poniesionych na prowadzenie biura, gdyż wskazywałoby to na posiadanie zakładu w Polsce, a co za tym idzie, nie objęłaby nas Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dlatego rachunki za telefon firmowy zarejestrowany w kraju, internet, leasing samochodu nie może zostać zaliczony jako koszt. W takich kwestiach najlepiej skonsultować zasadność i możliwość zaliczenia takiego kosztu z księgową, która jest odpowiedzialna za rozliczenie naszej spółki limited.
Angielskie prawo podatkowe jest bardzo przychylne podatnikowi, jednak bardzo skrupulatnie przestrzega zasad naliczania kosztów prowadzenia działalności. Dlatego wydatki osobiste muszą być wyraźnie odgraniczone od służbowych i pominięte w rozliczeniu.
Chcesz zarejestrować firmę w UK? Masz pytania?
Zapytaj eksperta