Etsy, eBay, Amazon UK, sklep internetowy – jak sprzedawać za granicę?

Etsy, eBay, AmazonZasady dotyczące sprzedaży towarów za granicę zależą m.in. od tego czy sprzedający wysyła produkty samodzielnie, czy korzysta z pomocy internetowych platform handlowych (marketplace). To ważne przede wszystkim dla osób, które chcą prowadzić e-handel z odbiorcami w Wielkiej Brytanii.

Sprzedaż za granicę kusi wielu polskich przedsiębiorców, przede wszystkim w prężnie rozwijającej się branży e-commerce. Jeżeli dysponujesz dobrymi jakościowo produktami, to możesz je wystawić na wielkich międzynarodowych platformach sprzedażowych m.in. Etsy, Ebay i Amazon. Dzięki temu masz szansę zwiększyć dochody swojej firmy, bo Twoja oferta będzie widoczna dla klientów z całego świata.

Spójrzmy, jak rozpocząć sprzedaż za granicę, jak wystawiać oferty (nawet bez opłat) oraz, co zrobić, żeby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów z zagranicy.

Jak sprzedawać za granicę? Etsy, eBay, Amazon

Przed rozpoczęciem działalności handlowej warto poznać przepisy podatkowe dotyczące sprzedaży za granicę.

Sprzedaż do krajów należących do Unii Europejskiej nie nastręcza większych problemów. Trzeba pamiętać o VAT OSS (One Stop Shop). Dzięki tej procedurze sprzedając nie musisz rejestrować się do VAT w każdym kraju nabywcy, wystarczy, że rozliczysz podatek w kraju, w którym jesteś zarejestrowany.

Sprzedaż do Wielkiej Brytanii

Co w przypadku sprzedaży towarów do Wielkiej Brytanii? Wszystko zależy, czy sprzedający bezpośrednio dostarcza przedmioty do klienta, czy korzysta z internetowych platform handlowych ułatwiających sprzedaż.

Właściciel sklepu internetowego, który sprzedał brytyjskiemu klientowi towary o łącznej wartości do 135 funtów (bez kosztów transportu i ubezpieczenia), musi rozliczyć VAT w Wielkiej Brytanii. To jedna z najważniejszych praktycznych informacji dla osób sprzedających towary mieszkańcom UK. Trzeba też pamiętać o formalnościach celnych związanych z handlem z odbiorcami z Wysp Brytyjskich.

To nie wszystko. Przy sprzedaży towarów wartych mniej niż 135 funtów trzeba dopełnić szeregu formalności, m.in. zarejestrować się jako płatnik VAT GB, naliczyć VAT do sprzedawanego towaru (z brytyjskimi stawkami), uzyskać numer EORI i rozliczać się z brytyjskim urzędem celno-skarbowym (HM Revenue&Customs).

Uwaga! Części tych obowiązków nie muszą spełniać firmy sprzedające towary za pośrednictwem platform typu Amazon UK i Ebay UK. W takim przypadku za pobranie i rozliczenie podatku VAT odpowiedzialny będzie wspomniany marketplace.

Transakcje o wartości powyżej 135 funtów rozlicza się na zasadach obowiązujących przy eksporcie do innego kraju trzeciego, czyli poza Unię Europejską.

Warto pamiętać, że próg 135 funtów dotyczy wartości przesyłki, a nie każdej pojedynczej pozycji w paczce.

Przed rozpoczęciem sprzedaży np. do Wielkiej Brytanii, warto skonsultować się z ekspertami kancelarii Tax Angels, którzy znają przepisy podatkowe obowiązujące w UK.

Jak sprzedawać na eBay za granicę?

Odsetek zagranicznych transakcji to na eBay połowa wszystkich zakupów. Platforma kusi polskich sprzedawców dostępem do ponad 152 mln kupujących z całego świata. Co zrobić, żeby uszczknąć kawałek tego tortu?

Sprzedający mają dwie możliwości: wystawić oferty na lokalnej platformie (np. eBay.pl) z opcją wysyłki za granicę lub na zagranicznych serwisach eBay. Założenie konta i rozpoczęcie sprzedaży jest bardzo łatwe.

Sprzedając na eBay poniesiemy koszty: opłatę za wystawienie aukcji, prowizje od sprzedaży oraz prowizje PayPal. Dla osób, które otworzyły Megasklep lub Duży sklep na eBay.pl, platforma umożliwia bezpłatne wystawianie ofert na serwisach zagranicznych.

Przed rozpoczęciem sprzedaży należy zdecydować czy rozliczenia na eBay będą prowadzone w PLN czy w euro (to drugie rozwiązanie jest lepsze, jeśli koncentrujemy się na zagranicznych klientach).

Sprzedaż na Amazon

Rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie jest równie łatwe, co na eBay. Co musisz zrobić?

Przede wszystkim należy wybrać plan: indywidualny lub profesjonalny (standardowy/premium). Plan indywidualny przeznaczony jest dla osób, które sprzedają mniej niż 40 przedmiotów miesięcznie i/lub dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą na Amazonie.

Przed rejestracją w systemie Amazon należy posiadać firmowy adres e-mail/konto klienta Amazon, aktywną kartę kredytową, paszport/dowód tożsamości oraz dane rejestracyjne firmy.

Od wyboru planu zależy m.in. wysokość późniejszych opłat: miesięcznych lub za pojedynczą sprzedaż przedmiotu.

Dla osób sprzedających na zagranicznej wersji serwisu – np. brytyjskiej witrynie Amazon UK – opłata abonamentowa dla profesjonalnego planu jest inna niż ta dla polskiego odpowiednika platformy.

W indywidualnym planie sprzedaży obowiązują opłaty. Plan profesjonalny jest wolny od opłaty jednostkowej.

Należy pamiętać, że sprzedawcy obciążani są dodatkową opłatą za każdy sprzedany produkt z kategorii multimedialnej (książki, muzyka, DVD, wideo, gry wideo oraz akcesoria i konsole, oprogramowanie).

Etsy – jak sprzedawać na tej platformie

Etsy jest platformą, która odróżnia się od Amazon i eBay – można na niej sprzedawać tylko produkty wytworzone ręcznie (zaprojektowane/wykonane przez sprzedawcę), materiały do rękodzieła oraz artykuły vintage.

Jak wyglądają koszty w Etsy? Za każdy produkt wystawiony na sprzedaż pobierana jest opłata. Po sprzedaży system nalicza prowizję i opłaty za wysyłkę. Etsy oferuje dodatkowe płatne usługi, które warto przeanalizować.

Dla sprzedawców, którzy oferują towary odbiorcom z innych krajów, przydatnym narzędziem jest Etsy Payments. Ta usługa umożliwia przyjmowanie różnych form płatności (np. kartą kredytową, PayPal, Apple Pay, Google Pay) w walucie lokalnej.

Warto zwrócić uwagę na to, że Etsy – podobnie jak inne platformy sprzedaży internetowej – pobiera VAT od mieszkańców UK, którzy kupili produkt od sprzedawcy (jeżeli całkowita wartość paczki nie przekracza 135 funtów). To znaczy, że system sam naliczy odpowiednią stawkę.

Należy pamiętać, iż pilnowanie i prawidłowe rozliczenie podatku VAT GB leży po stronie sprzedającego i w sytuacji sprzedaży produktów powyżej wartości 135 funtów lub wtedy, gdy firma nie korzysta z platformy typu marketplace, a jedynie prowadzi handel własnymi kanałami sprzedaży (np. sklepem internetowym).

4.8/5 - (20 votes)
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.
Call Now Button