Nowelizacja ustawy o VAT – zamieszanie wokół e-faktur

nowelizacja ustawy o VATNajświeższa nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług budzi wiele wątpliwości. Przede wszystkim wprowadza kolejne narzędzia kontroli, sprawiające, że przedsiębiorcy czują się we własnym kraju jak potencjalni oszuści, których należy za wszelką cenę przyłapać na przysłowiowym gorącym uczynku. Nic więc dziwnego, że bardzo wielu biznesmenów przenosi swoje firmy za granicę, gdzie urzędy traktują ich po partnersku, a rządzący zdają sobie sprawę, że to dzięki nim gospodarka rośnie w siłę.

W artykule przeczytasz o wszystkich istotnych szczegółach dotyczących nowelizacji ustawy o VAT — w szczególności o nowym systemie fakturowania, a także dowiesz się, czy w odpowiedzi na nowe przepisy, warto byś otworzył działalność w Wielkiej Brytanii, będąc nadal rezydentem Polski.

Co zmienia nowelizacja ustawy o VAT?

Podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę w sierpniu 2023 roku nowelizacja, nakłada na przedsiębiorców obowiązek wystawiania wszystkich faktur przez Krajowy System e-Faktur (KSeF). Teoretycznie zmiana podyktowana jest chęcią ograniczenia wyłudzeń VAT-u i podreperowaniu dzięki temu budżetu państwa, jednak w praktyce, daje urzędom skarbowym większe pole do popisu, jeśli chodzi o karanie uczciwych przedsiębiorców za drobne pomyłki. A wyłudzenia… będą odbywać się poza systemem.

Nowelizacja uprawnia też fiskusa do czynności sprawdzających bez oficjalnego wszczynania kontroli. A jak każda osoba prowadząca działalność, dobrze wiemy, że kontakt z polskim urzędem skarbowym najczęściej nie przebiega płynnie i jest obciążeniem dla pracy firmy.

Jak będzie wyglądać nowa e-faktura?

W tej chwili przedsiębiorcy mają pewną dowolność, jeśli chodzi o to, w jakiej formie wystawią dokumenty sprzedaży. Niektórzy wybierają faktury papierowe, inni korzystają z jednego z dostępnych na rynku oprogramowania do wystawiania tych elektronicznych. „Samowola” skończy się jednak w momencie wejścia w życie zapisów z nowelizacji.

Każda faktura stanie się wtedy ustandaryzowana przez KSeF, a niektóre firmy będą musiały się dostosować i nabyć sprzęt potrzebny do przejścia z faktur papierowych, na elektroniczne. Dokumenty sporządzone w KSeF będą też wysyłane przez system zarówno do kontrahenta, jak i do urzędu skarbowego. Dokumentu nie będzie można wycofać czy anulować.

Wejście w życie KSeF – od kiedy?

Warto wiedzieć, że KSeF funkcjonuje w Polsce od 2022 roku, jednak dotychczas korzystanie z niego było zupełnie dobrowolne. Sytuacja zmieni się:

  • 1 lipca 2024 roku – dla większości firm;
  • 1 stycznia 2025 roku – dla firm, które korzystają z podmiotowego zwolnienia z VAT, wystawiających faktury uproszczone i faktury z kas fiskalnych.

Kto będzie musiał korzystać z KSeF?

Obowiązek wystawiania i wysyłania dokumentów sprzedaży przez KSeF będzie dotyczył każdego polskiego przedsiębiorcy, który sporządza takie dokumenty:

  • W ramach samofakturowania;
  • W formie uproszczonej;
  • W związku z VAT marża;
  • W związku z eksportem towarów i usług.

Przez system będzie trzeba „przepuścić” również wszystkie faktury korygujące oraz wewnątrzwspólnotowe na dostawę towaru. Jedynymi wyjątkami będą:

  1. Dokumenty sprzedaży towarów lub usług konsumentom, czyli B2C;
  2. Bilety, spełniające funkcję faktur.

Co z zagranicznymi kontrahentami?

Kwestia wysyłki faktur dla przedsiębiorców zagranicznych, którzy nie będą zarejestrowani w KSeF wydaje się być na ten moment zupełnie niewyjaśniona przez ustawodawców. Nie ma obecnie żadnych dodatkowych wytycznych, w jaki sposób rozwiązać sytuację, w której dokument ma być wystawiony wyłącznie w polskim systemie, w którym jednak nie widnieje druga strona transakcji – zagraniczny podmiot. Najprawdopodobniej organy nadzorujące cały proces, pozwolą na alternatywny sposób dostarczenia faktury, jednak nie jest to oficjalna informacja. To, czego bez problemu dowiemy się już teraz to np. jakie kary zostaną zastosowane w konsekwencji niewystawienia dokumentu w KSeF.

Nowe kary dla przedsiębiorców

Niedostosowanie się do wytycznych zawartych w nowelizacji ustawy o VAT, będzie skutkowało karą pieniężną w wysokości 100% wartości podatku VAT z faktury:

  • niewystawionej przy użyciu KSeF,
  • wystawionej niezgodnie z obowiązującym wzorem.

To, co budzi dodatkowe wątpliwości, to wydajność systemu. Państwowe platformy (np. PUE ZUS), z których korzystają przedsiębiorcy, czasami nie są przystosowane, by sprawnie obsługiwać wszystkich użytkowników.

Jak kontynuować fakturowanie bez KSeF?

Jeśli jesteś osobą, która ma dość ciągłych zmian i chce skupić się na prowadzeniu działalności, zamiast z obawą śledzić coraz to nowe rozwiązania podatkowe czy prawne, fundowane przez obóz rządzący, warto byś zastanowił się nad założeniem spółki poza polskimi granicami. Jednym z państw najbardziej otwartych na nowych przedsiębiorców, jest Wielka Brytania, która umożliwia rejestrację firmy, legalną optymalizację podatkową, ciągły rozwój i prestiż – również rezydentom Polski. Spółkę Limited (słynne LTD) można założyć w mniej niż 48 godzin.

Przedsiębiorstwo w UK daje gwarancję stosunkowo niskich podatków i bardzo wysokiej kwoty wolnej oraz wsparcia urzędów na szeroką skalę. Na Wyspach nie spotkasz się z e-fakturowaniem, przeciągającymi się w nieskończoność kontrolami skarbowymi oraz koniecznością ciągłego stania w kolejce w różnego rodzaju placówkach – większość spraw związanych z prowadzeniem biznesu można załatwić w Anglii w sposób zdalny.

Rate this post
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.
Call Now Button