Handel internetowy, w głównej mierze za sprawą światowej pandemii koronawirusa, po raz kolejny przeżywa swój renesans. W Wielkiej Brytanii stanowi on aż 1/3 wszystkich transakcji. Nic więc dziwnego, że to właśnie w transakcjach elektronicznych wielu początkujących przedsiębiorców upatruje swojej biznesowej drogi. Większość z tych osób zastanawia się także, jak przedstawia się sytuacja, w której jedną ze stron tego typu handlu będzie spółka LTD. Dzisiaj „porozmawiamy” o realiach firmy w Anglii zajmującej się e-commerce.
E-commerce po Brexicie
Jak już pisaliśmy niedawno na naszym blogu, handel z Wielką Brytanią od 2021 roku nie wnosi dla polskich przedsiębiorców, którzy prowadzą firmę zarejestrowaną w UK żadnych niekorzystnych lub uniemożliwiających funkcjonowanie zmian. Zarówno Unia Europejska, jak i Zjednoczone Królestwo wykazało się daleko idącą chęcią współpracy, w związku z czym, z wielką ulgą pożegnaliśmy się z wizją nakładania ceł i zmniejszeniem opłacalności polsko-brytyjskiego handlu.
W związku z tym, że pobrexitowe realia pozwoliły nam stosunkowo szybko się ze sobą zaprzyjaźnić, warto zwrócić uwagę na to, jak obecnie wygląda prowadzenie firmy w Anglii, której działalność opiera się na handlu elektronicznym.
VAT Distance Selling – co oznacza dla e-commerce?
Spółka LTD z zasady rozlicza się z zakresu prowadzonej działalności w brytyjskim odpowiedniku urzędu skarbowego – HM Revenue & Customs i w tej kwestii nic się nie zmienia… do czasu. W momencie, kiedy suma wszystkim transakcji dla danego kraju przekroczy próg VAT Distance Selling, będziemy musieli stać się podatnikiem VAT w kraju, w którym miały miejsce owe transakcje.
O jakich progach dokładnie mówimy? Poniżej przedstawiamy roczne limity VAT Selling Distance obowiązujące w krajach, które stanowią najczęstszą destynację handlową:
- Polska: transakcje elektroniczne, które następują pomiędzy sprzedawcą brytyjskim a kupującym pochodzącym z naszego rodzimego kraju, będzie musiała rozliczyć się z podatku VAT w Polsce, jeżeli suma transakcji przekroczy 160 000 złotych,
- Niemcy: relacja kupna i sprzedaży, której stronami jest brytyjski reprezentant handlowy oraz obywatel kraju, z którym łączy Polskę zachodnia granica będzie podlegała VAT Distance Selling przy kwocie większej niż 100 000 euro (równowartość 462 000 złotych*),
- Czechy: podatek na terenie tego państwa będą musiały zapłacić brytyjscy przedsiębiorcy, którzy przekroczą próg rzędu 1 114 000 czeskich koron, a więc kwotę w wysokości prawie 205 200 złotych*,
- Francja, Estonia, Hiszpania, Irlandia, Włochy: Co łączy te państwa? W kontekście VAT Distance Selling jest to oczywiście wspólny próg podatkowy, który wynosi 35 000 euro (161 700 złotych*).
*Na dzień 19.03.2021 roku
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rejestracja do VAT spółki Limited w Polsce będzie obowiązywać również wtedy, kiedy jednym z klientów owej działalności gospodarczej jest klient detaliczny, ale także wtedy, jeśli jej właściciel posiada na terenie kraju magazyn.
Pogłos Brexitu w kuluarach internetowych platform handlowych
Wbrew początkowym przewidywaniom, Brexit, choć w wielu dziedzinach życia sporo namieszał, to nie zminimalizował korzyści płynących z rejestracji i prowadzenia spółki Limited. Porozumienie pomiędzy rządem polskim i przedstawicielami władz brytyjskich przyczyniło się do tego, że przedsiębiorcy, którzy swój biznesowe centrum mają właśnie na Wyspach Brytyjskich, nie muszą martwić się o ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z opłatą cła, ich snu z powiek nie powinny również spędzać kwestie formalne, o których więcej można przeczytać tutaj: https://www.taxangels.pl/blog/handel-z-wielka-brytania-od-2021-roku/.
Brexit nie przyczynił się również do modyfikacji prowadzenia sprzedaży internetowej za pomocą określonych platform handlowych, takich jak eBay czy Allegro. Nie sposób również nie wspomnieć o tym, iż na polski rynek chodzi także tak duży marketplace jak Amazon. Zaletą tego typu agregatorów ofert wielu sprzedawców jest fakt, że sprzedający, choć musi zarejestrować się do rejestru VAT. Jednakże cały proces jest bardziej intuicyjny, a na jego korzyść świadczy jeszcze jeden fakt – osoba sprzedająca musi podać jedynie kwotę netto, natomiast wskazaniem kwoty brutto zajmie się już dana platforma.
Jeżeli macie wątpliwości co do tego, czy rejestracja spółki Limited umożliwi Wam prowadzenie w jej ramach dropshippingu, zapraszamy do przeczytania jednego z naszych wpisów na blogu: “Dropshipping – czy można prowadzić w ramach spółki Limited?” oraz “Sprzedaż na Amazon, Amazon FBA a Spółka LTD – handel internetowy poprzez firmę w Anglii“.
Chcesz zarejestrować firmę w UK? Masz pytania?
Zapytaj eksperta