Import towarów w spółce LTD

import towarówImportujesz towary w ramach prowadzonej spółki Limited w Wielkiej Brytanii? Obecnie na terenie Unii Europejskiej masz obowiązek uiszczenia cła przy imporcie towarów, a tym samym rejestracji numeru EORI. A co z VAT-em? Sprawdź, jak wygląda obecnie import towarów w ramach prowadzenia spółki Limited.

Numer Eori – podstawa importowania towarów

Każdy przedsiębiorca, który jest zainteresowany importem czy eksportem towarów musi sprawdzić czy powinien być zarejestrowany we Wspólnotowym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych czyli EORI. Do tej pory taki numer konieczny był jedynie dla tych przedsiębiorców, którzy importowali towary spoza Unii Europejskiej, czyli np. z Indii, Chin czy Stanów Zjednoczonych. Import z Polski, Czech czy Niemiec odbywał się na zasadzie wewnątrzwspólnotowego nabywania towarów. Twardy Brexit może zmienić te ustalenia. Numer Eori będzie więc konieczny także w przypadku importu towarów np. z Polski. O tym, jak zarejestrować numer Eori i co się z tym wiąże, przeczytają Państwo na naszym blogu.

Importerzy muszą składać deklaracje do HMRC?

Faktycznie, import towarów rozpoczyna się od złożenia właściwej deklaracji celnej w brytyjskim urzędzie skarbowym. Dokument ten jednak warto wypełnić z doradcą albo o pomoc poprosić firmę specjalizującą się w kwestiach celnych (specjalny agent celny). Taką deklarację może wypełnić za przedsiębiorcę również kurier albo firma transportowa. Jest to duże odciążenie zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.

Warto tu jednak podkreślić, że brytyjski urząd skarbowy zapewnił europejskich kontrahentów, iż nawet jeśli dojdzie do tak zwanego twardego Brexitu, a więc bez konkretnych porozumień z Unią Europejską, to na najważniejszych portach, jak np. w Dover, import towarów z krajów unijnych odbywać się będzie jeszcze przez najbliższy rok na starych warunkach, czyli bez kontroli celnej. Przedsiębiorcy będą mogli w późniejszym terminie złożyć stosowne deklaracje celne, a także uiścić wszystkie opłaty celne. W ten sposób rząd brytyjski chce uniknąć zbyt długich przestojów w odprawie towarów na wszystkich portach i przejściach granicznych, a także zapewnić właściwy czas kontrahentom na oswojenie się z nową polityką celną. Udogodnienia są również w kwestii opłaty cła, które można uregulować na podstawie automatycznego zlecenia płatności, nawet miesiąc po odprawie celnej.

Jak naliczane są stawki cła i VAT –u ?

Cło to nie jedyna opłata, związana z importem towarów do Wielkiej Brytanii. Każda spółka, która przekroczy obrót roczny w wysokości 85 000 Funtów, albo posiada informacje o możliwości przekroczenia obrotu w najbliższym czasie, ma obowiązek zarejestrować się do VAT. W zależności od rodzaju importowanego towaru, stawka VAT może wynieść – 20, 5 albo 0%. Więcej o uiszczeniu VAT przez brytyjską spółkę Limited dowiedzą się Państwo z wcześniejszego wpisu: Kiedy spółka LTD musi zarejestrować się jako czynny podatnik VAT? 
Wysokość uiszczanego cła obliczana jest na podstawie Trade Tariff czyli klasyfikacji towarów według brytyjskiej taryfy handlowej. Wysokość cła zależna jest jednak również od celu, w jakim importowane są dane towary.

Kiedy przedsiębiorca skorzysta z niższej stawki VAT-u?

Od jakich towarów brytyjski przedsiębiorca uiści niższą 5% stawkę VAT? Między innymi od:

  • samochodowych fotelików dziecięcych,
  • środków antynikotynowych (gum, plastrów itd.),
  • remontów i modernizacji domów mieszkalnych.

Stawka 0% dotyczy natomiast między innymi:

  • książek i map drukowanych w wersji papierowej,
  • odzieży dziecięcej,
  • produktów dla osób niepełnosprawnych,
  • produktów spożywczych.

Jak odbywa się odprawa celna?

Udogodnienie, jakim była wewnątrzwspólnotowa wymiana towarów sprzyjała importowi różnego rodzaju produktów i asortymentu do Wielkiej Brytanii. W samym Dover dziennie odprawianych jest aż 11 000 ciężarówek. Obecnie zanim przedsiębiorca będzie mógł swobodnie dysponować importowanym towarem, konieczna jest odprawa celna, dzięki której HMRC może naliczyć stosowne opłaty oraz zweryfikować import towarów pod względem zarówno prawnym, jak i formalnym. Póki co obowiązują przejściowe przepisy, na podstawie których import towarów np. z Polski odbywać się będzie jeszcze na starych zasadach. Nowe obligowałyby do wypełnienia formularza, zawierającego aż 40 pytań. Wypełnienie formularza nie jest jednak tak czasochłonne, jak weryfikacja samych przesyłek, których na jednej przyczepie może być aż kilkaset sztuk. Firmy, które po raz pierwszy dokonują importu, mogą o pomoc poprosić właśnie kurierów, którzy znają odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Ile więc może trwać odprawa celna?

Według brytyjskiego Stowarzyszenia Drogowego odprawa celna przyczepy, na której znajduje się kilkaset przesyłek, może zająć nawet dziewięć godzin. Tak rozwlekły czas nie musi jednak dotyczyć każdej odprawy. W przypadku importu towarów, których skład nie budzi podejrzeń celników, odprawa może trwać jedynie kilkadziesiąt minut. Znaczenie ma więc ilość i rodzaj importowanych towarów.

Sprzedaż na odległość, czyli distance selling.

Obowiązek rejestracji do VAT powstanie również, jeśli spółka przekroczy limit sprzedaży w kraju, do którego wysyła sprzedawane towary. Problem pojawia się, jeśli współpraca dotyczy podmiotów, nie będącymi płatnikami VAT. Jakiego limitu nie można przekroczyć? Należy to zweryfikować w kraju, do którego wysyłane są towary, ponieważ obowiązują tutaj indywidualne, wewnątrzkrajowe ustalenia. Np. w Niemczech limit ten wynosi 100 000 Euro, a w Hiszpanii, Włoszech czy Francji – 35 000 Euro. W krajach, gdzie nie obowiązuje wspólna waluta Euro, limit oblicza się zgodnie z obowiązującą tam walutą. W Wielkiej Brytanii limit w 2018 roku wyniósł 70 000 funtów, a w Polsce 160 000 złotych. Limity obliczane są w każdym roku kalendarzowym na podstawie konkretnych danych sprzedażowych.

Wystarczy, że limit zostanie przekroczony w którymkolwiek miesiącu danego roku kalendarzowego, by powstał obowiązek rejestracji VAT w danym kraju. Od nowego roku limity są zerowane i na nowo naliczane.

Kto powinien zarejestrować się do VAT?

Obowiązek rejestracji będzie mieć właściciel spółki Limited zarejestrowanej w Wielkiej Brytanii, sprzedający swoje towary klientom z Hiszpanii czy Portugalii, nie będącymi płatnikami VAT. Spółka Ltd również nie jest zarejestrowana do VAT w UK. Jeżeli sprzedaż tylko do Hiszpanii albo Portugalii przekroczyła w ciągu ostatniego roku 35 000 Euro, zachodzi obowiązek rejestracji VAT ale na terenie Hiszpanii bądź Portugalii i tam rozliczania VAT, na podstawie obowiązujących stawek.

Jeśli spółka Ltd jest płatnikiem VAT na terenie Wielkiej Brytanii to:

  • w przypadku nie przekroczenia limitu sprzedaży na terenie danego kraju, gdzie wysyłane są towary, zachodzi obowiązek uiszczenia jedynie podatku VAT na terenie Wielkiej Brytanii,
  • w przypadku przekroczenia limitu, np. towary, które wysyłane są do Polski przekroczyły limit 160 000 złotych w danym roku kalendarzowym. Konieczne jest zarejestrowanie się do VAT w Polsce i tam odprowadzenie należnego podatku. Towary sprzedawane na terenie UK objęte są VAT w UK, a więc zgodnie z przyjętymi tam stawkami.

Pamiętaj! Do kwoty limitu zalicza się jedynie towary sprzedane klientom, którzy nie są płatnikami VAT. Jeśli więc do Hiszpanii wysłane zostały towary na kwotę 60 000 Euro, ale z tego na 40 000 Euro sprzedane płatnikowi VAT, to do limitu zaliczyć trzeba jedynie 20 000 Euro, a więc nie powstanie obowiązek rejestracji do VAT-u w Hiszpanii.

Wszystkie zagadnienia związane z VAT-em najlepiej powierzyć w ręce specjalistów. Nasza Kancelaria sprawnie dopełni wszystkich niezbędnych i czasochłonnych formalności, a także przeprowadzi konieczne rozliczenia.

Leave a comment

Szybki kontakt!
+
Wyślij!
Call Now Button