Pożyczka dyrektorska w spółce Ltd, czyli wytłumaczymy jak zasilić firmowe konto bankowe spółki Ltd prywatnymi środkami. Wiele początkujących przedsiębiorców otwierających swoją pierwszą spółkę limited nie wie dokładnie, kiedy zacznie zarabiać. Niewielu jest szczęśliwców, którzy w momencie rejestracji spółki są już w trakcie negocjacji kontraktu ze swoim pierwszym poważnym klientem.
Czy można uznać koszt zakupu towarów jako koszt podatkowy spółki, jeżeli zapłaciliśmy fakturę z własnych środków? Jak rozliczyć taką transakcję?
Odpowiedź brzmi – oczywiście można!
Koszty, które są ponoszone na początku działalności, aby ta w ogóle miała możliwość rozpoczęcia swojej misji są nieodzownym elementem prowadzenia biznesu. O tym co można zaliczyć w koszty spółki przeczytasz w naszym artykule „Jak obniżyć podatek na koniec roku obrotowego”.
Czy właściciel biznesu powinien zrezygnować z tworzenia firmowej strony internetowej, ponieważ nie ma jeszcze zleceń? Oczywiście, że nie. W takim wypadku możliwe, że nigdy nie doczekałby się zamówień, ponieważ nikt nawet by nie wiedział, że oferuje jakiekolwiek towary czy usługi.
Oznacza to, że jako dyrektor spółki na początku prawdopodobnie będziesz musiał w nią trochę zainwestować. Najszybszym sposobem jest przesłanie wymaganych środków z konta prywatnego dyrektora na rachunek firmowy spółki. Jest to tak zwana pożyczka dyrektorska do spółki. Można przesłać na firmowe konto np. 2000 GBP i z tych środków opłacać pierwsze faktury kosztowe napływające do spółki.
Zwrot pożyczki ze spółki Ltd.
Co z pożyczonymi i wpłaconymi pieniędzmi? Czy odzyskam środki, które zainwestowałem w spółkę?
Oczywiście. Gdy tylko spółka zacznie zarabiać, wszystkie poniesione koszty z prywatnych środków można zwrócić z powrotem na konto bankowe dyrektora. Skontaktuj się ze swoim księgowym, który podpowie Ci jak to zrobić szybko, sprawnie, a przede wszystkim – prawidłowo i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Twoja firma nie zapłaci podatku od pieniędzy, które osobiście pożyczasz spółce. Możesz w dowolnym momencie wypłacić całą kwotę jako zwrot od firmy. Jeśli naliczysz odsetki z tego tytułu, zostaną one zaklasyfikowane jako koszt biznesowy dla Twojej firmy i dochód osobisty dla Ciebie. Kwota odsetek w tym przypadku będzie musiała zostać zadeklarowana jako dochód w ramach Self Assessment i odpowiednio opodatkowana.
Bardzo często zdarza się niestety, że przedsiębiorca zalicza w koszty faktury, które nie są kosztem uzyskania przychodu. Przykładem może być tutaj faktura czy paragon za lunch z kontrahentem, który według HMRC – brytyjskiego urzędu skarbowego, nie jest kosztem dla spółki. Błędy takie wynikają z braku znajomości brytyjskich przepisów podatkowych. Dzieje się tak głównie, gdy nie jest prowadzona bieżąca księgowość dla spółki, nie masz bezpośredniego kontaktu z własnym księgowym lub dokumenty nie są dodawane na bieżąco, co uniemożliwia księgowemu zweryfikowanie dokumentu. Dlatego tak istotne jest posiadanie dobrego księgowego w UK. W takiej sytuacji płatność za fakturę niebędącą kosztem dla spółki Ltd, a która jest wykonywana z firmowego konta bankowego spółki, jest oczywiście nieprawidłowa.
Pożyczka w spółce Ltd – Kiedy należy ją zwrócić?
Co w sytuacji, kiedy już popełnię ten błąd? Czy i jak można go naprawić?
Na szczęście można. Wypłacone środki należy zwrócić na konto firmowe spółki. Jeśli pożyczka dyrektorska dla spółki ltd nie zostanie spłacona do końca roku podatkowego Twojej firmy, będziesz musiał zapłacić podatek. Jeśli spłacisz całą pożyczkę dyrektora w ciągu dziewięciu miesięcy i jednego dnia po zakończeniu roku, nie będziesz winien żadnego podatku.
Przykład:
”Jeśli rok podatkowy Twojej spółki kończy się 30 kwietnia 2019 r., to pożyczka dyrektorska musi zostać spłacona do czasu jej rozliczenia w HMRC, ale nie później niż do 1 lutego 2020 r.”
Niespłacenie pożyczki w terminie może skutkować naliczeniem podatku od osób prawnych tzw. Corporation Tax w wysokości 32,5%. Jeśli jesteś winien swojej firmie ponad £10.000, pożyczka taka jest klasyfikowana jako korzyść rzeczowa tzw. Benefit in kind, którą będziesz musiał wykazać w dokumencie P11D. Twoja firma będzie również musiała zapłacić składki społeczne tzw. Class 1A National Insurance według stawki 13,8% od pełnej kwoty pożyczki.
W zagadnieniu pożyczki dyrektorskiej istotne jest zrozumienie, że Ty jako dyrektor i spółka Ltd jesteście jednostkami odrębnymi prawnie. Oznacza to, że spółka ma własne ustawowe obowiązki, dlatego każda wypłata ze spółki musi zostać w odpowiedni sposób udokumentowana. Inaczej jest w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, gdzie majątek firmy jest tożsamy z majątkiem właściciela, czyli mówiąc najprościej właściciel firmy odpowiada całym majątkiem za jej zobowiązania. Jest to jedna z podstawowych różnic pomiędzy samozatrudnieniem, a spółką limited.
Brak korzystania z profesjonalnej pomocy jakim jest księgowy w UK powoduje, że możemy się narazić na niepotrzebne problemy wynikające z braku wiedzy na temat kwalifikacji kosztów.
Chcesz zarejestrować firmę w UK? Masz pytania?
Zapytaj eksperta